Gör om och gör rätt
Med täta isolerade väggar och fönster skapar familjen Benett ett trivsamt hem. När renoveringen väl började upptäckte de också varför huset hade varit så svårt att värma upp under många år.

Huset som det ser ut idag med ny panel, nya fönster och fungerande tilläggsisolering.
Familjen Benett har bott i sitt hus i snart 30 år. Hur gammalt huset är vet de inte, men 1925 flyttades det till sin nuvarande plats så det är i alla fall äldre än så. Sedan dess har det byggts till i olika omgångar, inte alltid enligt byggstandard.
Huset har också tilläggsisolerats genom åren. På 1950-talet byttes alla fönster och 20 år senare var det fasadens tur att få lite mer isolering. Trots det, och trots att huset hade en kombinerad olja- och elpanna, så gick det inte att få riktigt varmt på vintrarna. Ofta var temperaturen inne inte mer än 14–16 grader. Det var så dragigt att gardinerna rörde sig när det blåste. En kakelugn fick hjälpa till för att få upp en rimlig värme.
2010 fick familjen nog och bestämde sig för att byta till treglasfönster som efterliknande originalstilen i stället för de från 1950-talet. Så fort de började riva lister förstod de varför huset inte gick att hålla varmt. De upptäckte att det inte fanns någon isolering mellan karmen och väggen, 3–4 cm breda öppningar ut till panelen runt alla fönster! Efter nya fönster och lite drevning fick de nu 18–19 grader varmt i huset utan att elda i kakelugnen - och så tyst det blev.

När perspektivfönstren från 50-talet byttes mot moderna fönster minskades bredden för att efterlikna dimensionen på äldre fönster.
”Att lägga så mycket pengar på en tilläggsisolering eller ett fönsterbyte och inte göra det på rätt sätt, det måste vara att slänga pengarna i sjön. Tänk om de tidigare ägarna hade sett till att få huset tätt redan från början, då hade vi kanske inte behövt göra om så mycket av deras jobb.”
Fasaden byggdes om med bättre isolering
Nu hade familjen fått blodat tand och i samband med en fasadrenovering 2013–2014 passade de på att isolera om huset. Det var hög tid, vissa isoleringsskivor var bara som små strimlor som hjälpligt hade passats ihop. Samtidigt fanns det delar av den gamla tilläggsisoleringen som kunde bevaras, så familjen behövde inte byta allt. Med ordentlig isolering, ny vindpapp och ny panel på plats var äntligen alla delar av huset varma och dragfria.

Mitt i bytet av panel. Där det gick behölls den gamla tilläggsisoleringen och där den var dålig ersattes den med ny och en vindpapp sattes upp mellan isoleringen och panelen. Bilden visar också att det inte fanns någon vindpapp, utan den gamla panelen sitter direkt mot isoleringen.
Ett varmare hus med samma energianvändning
Fönstren kostade runt 60 000–70 000 kr och familjen gjorde jobbet själva. Energikostnaden minskade egentligen inte alls, men de fick ungefär 4 grader varmare i huset med samma energi. Familjen bedömer att det motsvarade en besparing på ungefär 20 procent av uppvärmningen, men ekonomin var inte den största anledningen.
– I det här fallet betyder inte återbetalningstiden något, utan det handlade om att kunna bo kvar.
Fönsterbytet som gjordes på 1950-talet däremot kan knappast ha lönat sig, då det måste ha läckt mer luft än originalutförandet.
– Vi trivs också mycket bättre i huset idag, säger familjen. Tyvärr har många fina originaldetaljer försvunnit vid tidigare renoveringar, men vi tycker att det var väl värt att lägga lite extra på moderna fönster i äldre stil så att det passar till vårt gamla fina hus.