Lättläst: ekonomi
Det finns många olika företag
som vill jobba för er förening.
Därför är det viktigt att jämföra priser
och vad ni får för dem.
Det gäller både om ni ska renovera,
köpa ny teknik eller ta in en expert
som kan hjälpa er att spara el.
Be alltid om priser från minst tre
olika företag.
Var noggrann med vad ni önskar.
Då får ni bättre svar.
Att välja rätt företag
Det företag som gör jobbet billigast
är inte alltid det bästa.
Kontrollera också:
- Att företaget finns och betalar skatt
- Att företaget har rätt tillstånd
- Att företaget har försäkringar
- Att företaget inte har skulder
Ekonomiskt stöd
Det går ofta att få stöd och bidrag
för sådana förändringar
som hjälper till att spara el.
Ring till er kommun och fråga
vilket ekonomiskt stöd som finns
för olika ändringar och inköp.
Ta hjälp
Ni kan alltid få hjälp
av rådgivare i er kommun.
De är experter på att spara energi.
De kan hjälpa er att undersöka
hur mycket el ni använder med i dag.
Och hur ni kan minska det.
De kan också ge information
om solceller och annan teknik
som är bra för miljön och klimatet.
Det behöver inte vara svårt och dyrt
att göra en förändring.
Många små saker kan ge stor effekt
och ni kan spara både el
och pengar.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Offerter och avtal
Innehåll på sidan
-
Lättläst: spara energi
Är du med i en förening som äger ett eller flera hus? Det finns många saker ni kan göra för att spara el.
-
Lättläst: värme och varmvatten
Vilket värmesystem som passar er fastighet bäst beror på fastighetens förutsättningar och behov.
-
Lättläst: renovering
Är det dags att renovera? Då finns det flera saker ni kan göra för att spara el i framtiden.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.