Lättläst: energi från solen

Energi från solen är bra
för miljön och klimatet.
Det är också ett bra sätt
att få billig el.

Solceller

Många hus har solceller på taket.
Hur många solceller ni kan sätta upp
beror på hur stort ert tak är.

Ni kan använda elen själva
eller sälja den till el-bolaget.
Det går också att lagra elen i batteriet.

Solceller brukar fungera bra
i minst 30 år.
Föreningar som har solceller
betalar mindre i skatt.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Hur stor anläggning ska vi ha

Solfångare

Solfångare använder solens strålar
för att värma vatten.
Vattnet kan sedan användas i kranar
eller för att värma huset.

Precis som solceller
kan ni sätta solfångare på taket.
I vissa kommuner behöver ni
ansöka om bygglov
för att sätta upp solfångare.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Solfångare

Innehåll på sidan

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.