Lättläst: spara energi

Är du med i en förening
som äger ett eller flera hus?

Det finns många saker ni kan göra
för att spara el.

Det viktigaste är att alla
i föreningen samarbetar.

Tvättstugor

Ni kan spara både el och pengar
i tvättstugan.

Här är några tips:

  • Köp nya tvättmaskiner.
  • Välj modeller som använder energi
    på ett bra och effektivt sätt.
  • Torka kläderna i torktumlare.
    Då sparar ni mest el.
  • Torkrum är ganska bra.
    Där behöver ni ha en maskin
    som tar bort fukten ur luften.
  • Det sämsta är torkskåp.
    De använder väldigt mycket el.
    Ta bort torkskåp helt
    eller byt till en mindre modell.

Hissar

Moderna hissar använder ganska lite energi.
Och i gamla hissar är det ofta lamporna
som drar mest el.

Byt till nya lampor som använder mindre el.
Se till att lamporna släcks automatiskt
när ingen använder hissen.

Mäta och styra

Det finns många sätt att mäta
och styra hur mycket energi ni använder.
Till exempel apparater
som startar när priset på el
är som lägst.

Det finns också appar där ni kan
kontrollera ventilationen
och andra systemen i huset.

Det är viktigt att system
för värme och ventilation
är rätt inställda.

Inställningarna måste passa
just ert hus och de som bor där.

En expert kan hjälpa er med detta.
Det finns många företag
som jobbar med sådant.

Du kan läsa längre versioner av texterna här:

Innehåll på sidan

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.