Lättläst: värme och varmvatten

Vilket värmesystem som passar er fastighet bäst beror på fastighetens förutsättningar och behov.

Fjärrvärme

Det finns flera sätt att värma ett hus.
Det vanligaste är fjärrvärme.
Det är bra för miljön.

Om ni har fjärrvärme kommer varmt vatten
in i huset genom rör i marken.
Vattnet går ut i elementen
och värmer huset.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Fjärrvärme

Värmepannor

Det finns olika typer av värmepannor.
De värmer upp vatten
som sedan går ut i elementen
och värmer huset.

Värmepannorna behöver olja, ved, gas,
pellets eller el.

Olja har tidigare varit billigt,
men priserna har ökat.
Olja är väldigt dåligt för miljön
och klimatet.

Att elda med ved eller pellets
är bättre för klimatet.
Men det kan bidra till gifter i luften
som är dåliga att andas in.

Driva en värmepanna med el
blir väldigt dyrt
och är dåligt för miljön.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Värmepanna

Varmvatten

Det finns flera enkla sätt
att minska kostnaden för varmvatten.

Här är tre exempel.

  • Använd mindre vatten
    Försök få alla som bor i huset
    att använda mindre varmvatten.
    Byt till moderna kranar och duschar
    som sparar vatten.
  • Leta efter läckor
    Kontrollera om det finns
    kranar som droppar
    eller toaletter med rinnande vatten.
  • Isolera rör
    Se till att alla rör i huset
    är bra isolerade.
    Då håller sig vattnet varmt längre
    och det behövs mindre el.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Varmvatten

Innehåll på sidan

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.