Lättläst: ventilation

Ventilation handlar om
att byta ut luften inomhus.

Ren luft kommer in,
och den använda luften åker ut.

Det mår både vi människor
och våra hus bra av.

Olika ventilation

Hus som är byggda före 1970
har oftast självdrag.
Luften kommer in och ut
genom ventiler.

Nyare hus har fläktar som trycker in
och suger ut luften.
De husen kan ha en värmeväxlare.
Den tar till vara på värmen i luften
som ska vädras ut.

Kontrollera ventilationen

Den som äger ett hus
har ansvar för att ventilationen är bra.
Kontroller ska göras regelbundet.

Det är viktigt att alla ventiler, filter
och fläktar är rena
och rätt inställda.
Det hjälper er att få bättre luft
och sparar el och pengar.

Styr ventilationen

Det behövs olika mycket ventilation
vid olika tider på dygnet.
Därför är det bra om ni kan styra
ventilationen.

Ni kan till exempel ställa in
en svagare ventilation
de timmar när många är på jobbet.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Ventilation i flerbostadshus

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.