Lättläst: När elen försvinner

Det kan hända att elen försvinner.
Ibland beror det på ett oväder
eller en olycka.
Det kan också hända att hela landet
behöver spara på el.

Det är bra om varje företag
har en plan för hur ni ska göra
om elen försvinner.
Eller om ni behöver
använda mindre el en period.

När det är brist på el
är det värst på dagen och kvällen.
På natten är det inte så många
som behöver el.

Därför är det bäst att till exempel
ladda el-bilar på natten.
Det finns teknik som kan hjälpa er
att styra det.

Gör gärna en plan för vad företaget ska göra
om elen försvinner helt.
Till exempel hur ni ska se till
att hus och lokaler håller värmen.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Energiberedskap.

Innehåll på sidan

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.