Lättläst: Skaffa koll

För att veta vad ni
kan göra för att spara
energi behöver ni först veta
hur mycket ni använder.

Kartläggning

Börja med att undersöka
hur mycket el och värme
företaget använder.
Det kan ni oftast se
på el-bolagets hemsida.

Använder ni extra mycket el
vissa tider på dygnet? Varför?
Finns det maskiner som är på i onödan
på nätterna?

Ta hjälp av experter

Stora företag måste ha extra koll
på hur mycket energi de använder.
Det står i lagen.
Då är det bra att ta in en expert
som kan hjälpa er.

Experterna kommer ge förslag på
hur ni kan spara el och värme,
och därmed också spara pengar.

Ta hjälp av kommunen

Små och mellanstora företag
kan ta hjälp av kommunen.
Alla kommuner har rådgivare
som hjälper till att spara energi.

En sådan rådgivare
kan besöka ert företag
och hjälpa er med:

  • Gå igenom siffrorna som visar
    hur företaget använder el.
  • Komma med förslag för att spara el.
  • Berätta mer om el som är bra
    för miljön och klimatet.
  • Berätta mer om el-bilar
    och hur ni bäst laddar dem.
  • Tipsa er om bidrag och stöd
    som ni kan söka.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Arbeta systematiskt.

Gör en plan

Företaget behöver ha en plan
för hur ni ska jobba med
att spara energi.
Gör en plan för de närmaste två åren.

I planen skriver ni era mål
och hur ni ska nå dem.
Planen hjälper er att komma i gång
och följa förändringen.

Viktigt att sätta mål

Tänk på att sätta mål
som är möjliga att nå
för just ert företag.

Vissa mål kan gälla hela företaget.
Andra mål kan gälla
bara en viss del av företaget.

Vissa mål kan ni klara snabbt.
Andra mål kommer ta lång tid
att klara.

Företagets ledare tar beslut om målen.
Men alla på företaget
ska känna till och förstå målen.

Bestäm vem som är ansvarig
för de olika målen.
Men se till att alla på företaget
är engagerade i arbetet.

Vad är viktigast?

När ni har en lista med mål
är det dags att bestämma
var ni ska börja.
Ni behöver välja i vilken ordning
ni ska jobba mot de olika målen.

Ni behöver fundera på
vad som är viktigast.
Till exempel om det är något
ni måste göra för att inte bryta mot lagen.

Men ni måste också tänka på
vad som är möjligt
för just ert företag.
Vissa av målen kanske måste vänta lite.

Ekonomi

Att spara el betyder oftast
att ni sparar pengar.
Men vissa saker kostar också pengar.
Till exempel att byta ut
gamla maskiner och apparater.

Ni kan behöva räkna noga
innan ni bestämmer er
för vad ni ska göra.
Hur mycket kostar förändringen?
Och hur mycket kan ni spara
längre fram?

Det kan också vara fler
som vill köpa saker av ert företag
om ni tar ansvar för miljö och klimat.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Arbeta systematiskt.

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.