Lättläst:Tips spara energi
Det finns många saker
som ditt företag kan göra
för att spara energi.
Här är fem snabba tips:
- Ta reda på hur mycket värme och el
som företaget köper in. - Kolla om ni använder mycket el
när ni inte jobbar.
Kan det finnas apparater som står på
i onödan? - Kolla om ni kan få
ett bättre avtal med el-bolaget. - Äger företaget hus?
Se till att filter och ventilation
är rena. - Har företaget bilar?
Kolla om ni kan planera bättre
och köra mindre.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Spara energi och pengar.
Lampor
Att byta lampor är ett sätt
att spara el i ert företag.
Använd alltid lampor
som är snåla med energi.
LED-lampor använder
upp till 90 procent mindre el
än gamla glödlampor.
De håller upp till 15 gånger så länge
som glödlampor.
Använd gärna teknik
som styr när lampor tänds och släcks.
Till exempel kan ni bestämma
att lamporna ska tändas
när en människa rör sig i rummet.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Belysning.
Ventilation
Genom att kontrollera ventilationen
kan ni spara el och pengar.
Se till att ventilationen fungerar bra
och att alla filter är rena.
Det finns olika tekniska lösningar
för att styra ventilationen.
Ni kan till exempel bestämma
att den ska styras av vädret
eller hur många ni är i lokalen.
Genom att styra ventilationen
kan ni också spara el.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Ventilation.
Innehåll på sidan
-
Lättläst: Skaffa koll
För att veta vad ni kan göra för att spara energi behöver ni först veta hur mycket ni använder.
-
Lättläst: Laddplatser för bilar
El-bilar har blivit vanliga. Därför är det bra att ordna platser där man kan ladda el-bilar.
-
Lättläst: När elen försvinner
Det kan hända att elen försvinner. Ibland beror det på ett oväder eller en olycka. Det kan också hända att hela landet behöver spara på el.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.