Laddplatser på företaget
Antalet elbilar ökar och därmed behovet av laddplatser på företaget, både för dina anställda och för företagets eventuella egna elbilar. Det finns också krav på att vissa byggnader ska ha laddplats eller laddinfrastruktur.

Varför ordna laddplatser på företaget?
Mer än 90 procent av all laddning sker vid hemmet eller arbetsplatsen. Det är billigare än att ladda vid en laddstation, och det är praktiskt att passa på när bilen ändå står parkerad. Genom att erbjuda laddning till dina medarbetare kan du därmed bli mer attraktiv som arbetsgivare.
Företagets byggnad kan också påverkas av de krav på laddplatser eller laddinfrastruktur som finns. Vilka byggnader det gäller framgår av plan- och byggförordningen. Läs mer om krav på laddinfrastruktur vid uppförande av nya byggnader på Boverket Länk till annan webbplats..
Ta betalt för laddning
Det finns olika sätt att ta betalt för laddningen:
Laddning på egen fastighet
Så här kan processen se ut om ni installerar laddplatser på företagets egen fastighet:
Laddel för privat körning på företaget
När anställda laddar sin elbil för privat körning på företaget gäller särskilda beskattningsregler. Normalt sett är förmånen av fri tillgång till drivmedel skattepliktig. Det gäller alla drivmedel, även el.
Sedan den 1 juli 2023 gäller en tillfällig skattefrihet för anställda som laddar sin elbil eller laddhybrid på arbetsplatsen. Förmånen omfattar laddning som sker vid laddpunkter eller eluttag som arbetsgivaren tillhandahåller i anslutning till arbetsplatsen. Det innebär att du som anställd kan ladda din bil för privat körning utan att beskattas för elen. Förutsättningarna för den tillfälliga skattefriheten finns att läsa på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats..
Vad är laststyrning och lastbalansering?
Laststyrning fördelar effekten om det är många som laddar samtidigt. Lastbalansering sänker laddeffekten när elen behövs till andra delar av fastigheten.
Att styra laddningen, eller lasten, kan göras på flera sätt. Det kan ske genom att alla fordon får lika mycket eller lite laddeffekt, eller genom att fordonet som kopplas in sist får högst effekt. Det kan även vara så att ett antal laddpunkter ger samma låga effekt, medan några få laddpunkter ger högre effekt.
Hur snabbt kan jag ladda min elbil?
Det finns tre olika sorters laddning med olika hastighet:
- Normalladdning 3,7–22 kW (16A). Laddningen tar runt 2-8 timmar. Vanligt är 11 kW vid laddning hemma, vid köpcentrum och liknande.
- Snabbladdning 23–350 kW. Laddningen tar runt 20–60 minuter. Vanligt är omkring 50 kW, vid exempelvis bensinstationer.
- ”Nödladdare” (vanligt vägguttag).
Ett annat ord för ett vanligt eluttag är schukouttag. En schukoladdare, även kallad hemmaladdare eller nödladdare, följer ofta med bilen.
OBS! Du bör inte ladda din elbil från ett vanligt eluttag mer än i undantagsfall. Belastningen blir för hög och kan i värsta fall orsaka brand.
Vissa bilar kan laddas med växelström med hög effekt. En sådan laddningsplats är relativt enkel och billig att installera, om du har tillgång till el med hög effekt. Vissa andra bilar använder likström vid snabbladdning. En sådan laddare kostar några hundra tusen kronor att installera. Med bra elmatning kan du ladda fullt på cirka 30 minuter.
Som elbilsägare brukar man ha en laddkabel liggande i bilen, eftersom man ofta behöver använda sin egen kabel.
Stöd och bidrag för företag
-
Ladda bilen
Bidraget gäller laddpunkter som främst ska användas av anställda eller boende i en fastighet.
-
Klimatklivet
Investeringsstöd för att bygga laddstationer för allmänheten eller laddning av tunga fordon i egen verksamhet.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.