Laddplatser på företaget
Antalet elbilar ökar och därmed behovet av laddplatser på företaget, både för dina anställda och för företagets eventuella egna elbilar. Det finns också krav på att vissa byggnader ska ha laddplats eller laddinfrastruktur.
Varför ordna laddplatser på företaget?
Mer än 90 procent av all laddning sker vid hemmet eller arbetsplatsen. Det är billigare än att ladda vid en laddstation, och det är praktiskt att passa på när bilen ändå står parkerad. Genom att erbjuda laddning till dina medarbetare kan du därmed bli mer attraktiv som arbetsgivare.
Företagets byggnad kan också påverkas av de krav på laddplatser eller laddinfrastruktur som finns. Vilka byggnader det gäller framgår av plan- och byggförordningen. Läs mer om regler för laddning av elbil på Boverket Länk till annan webbplats..
Ta betalt för laddning
Det finns olika sätt att ta betalt för laddningen:
Laddning på egen fastighet
Så här kan processen se ut om ni installerar laddplatser på företagets egen fastighet:
När anställda laddar för privat körning på företaget
Om du låter dina anställda ladda privata bilar på företagets laddplatser, uppstår en skattepliktig förmån. Detta gäller även förmånsbilar som används privat. Det spelar ingen roll om drivmedlet är el, bensin eller diesel. Om du blir osäker kan du alltså jämföra med hur du skulle ha gjort om det istället handlade om diesel .
Utmaningen med el är att bedöma hur stor förmånen har varit. Detta kan göras genom att koppla en laddtjänst till laddpunkterna, mäta varje laddning och koppla den till en förare. Föraren behöver då identifiera sig med RFID-kort eller mobilapp för att starta laddningen. När lönen betalas ut sammanställs varje medarbetares elanvändning, och personen betalar skatt utifrån marknadsvärdet av förmånen. Sannolikt innebär detta viss administration för ditt företag.
Om du vill undvika att en förmån uppstår, kan du istället låta medarbetarna betala ett marknadsmässigt pris. Skatteverket brukar basera detta på kWh-priset för motsvarande laddning vid en privatbostad.
Vad är laststyrning och lastbalansering?
Laststyrning fördelar effekten om det är många som laddar samtidigt. Lastbalansering sänker laddeffekten när elen behövs till andra delar av fastigheten.
Att styra laddningen, eller lasten, kan göras på flera sätt. Det kan ske genom att alla fordon får lika mycket eller lite laddeffekt, eller genom att fordonet som kopplas in sist får högst effekt. Det kan även vara så att ett antal laddpunkter ger samma låga effekt, medan några få laddpunkter ger högre effekt.
Hur snabbt kan jag ladda min elbil?
Det finns tre olika sorters laddning med olika hastighet:
- Normalladdning 3,7–22 kW (16A). Laddningen tar runt 4–9 timmar. Vanligt är 11 kW vid laddning hemma, vid köpcentrum och liknande.
- Snabbladdning 23–350 kW. Laddningen tar runt 20–60 minuter. Vanligt är omkring 50 kW, vid exempelvis bensinstationer.
- ”Nödladdare” (vanligt vägguttag).
Ett annat ord för ett vanligt eluttag är schukouttag. En schukoladdare, även kallad hemmaladdare eller nödladdare, följer ofta med bilen.
Vissa bilar kan laddas med växelström med hög effekt. En sådan laddningsplats är relativt enkel och billig att installera, om du har tillgång till el med hög effekt. Vissa andra bilar använder likström vid snabbladdning. En sådan laddare kostar några hundra tusen kronor att installera. Med bra elmatning kan du ladda fullt på cirka 30 minuter.
Som elbilsägare brukar man ha en laddkabel liggande i bilen, eftersom man ofta behöver använda sin egen kabel.
Stöd och bidrag för företag
-
Ladda bilen
Bidraget gäller laddpunkter som främst ska användas av anställda eller boende i en fastighet.
-
Klimatklivet
Investeringsstöd för att bygga laddstationer för allmänheten eller laddning av tunga fordon i egen verksamhet.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.