Lättläst: bilar
El-bilar är bättre för miljön
än bilar som kör på bensin eller diesel.
När du kör en el-bil
blir det inga utsläpp av dåliga ämnen.
Fabrikerna som gör el-bilar
släpper ut dåliga ämnen.
Men det är ändå bättre med el-bil
än andra bilar.
En el-bil kan vara dyrare att köpa
än andra bilar.
Men tänk på att du sparar pengar senare
eftersom det är billigare med el
än bensin och diesel.
Olika sorters el-bilar
Det finns bilar som bara kör på el.
De brukar klara mellan
400 och 600 kilometer på en laddning.
Det finns också bilar
som kör med både el och bensin.
De kallas hybrid-bilar.
En del av dem går att ladda.
De kallas ladd-hybrider.
De kan oftast köra omkring 50 kilometer på el.
Sedan börjar de köra på bensin.
Andra hybrid-bilar går inte att ladda.
Deras batteri laddas när du kör,
till exempel när du bromsar.
På så sätt kan bilen blanda,
och ibland köra på el och ibland på bensin.
Tips för att spara batteri
Det finns flera saker du kan göra
för att spara på bilens batteri.
På så sätt kan du köra längre
innan du behöver ladda bilen.
Här är några tips:
- Ta bort onödig last.
Ju lättare bilen är,
ju längre kan du köra. - Kör lugnt och planerat.
Gasa och bromsa försiktigt. - Se till att hjulen har rätt tryck.
Kolla trycket en gång i månaden. - Värm upp stolen och ratten
i stället för att värma upp hela bilen. - Parkera helst i garage.
Då håller sig bilen varmare på vintern
och svalare på sommaren. - Ta bort box och räcken på taket.
Sätt bara på dem när de verkligen behövs.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Elbilar och körning
Ladda bilen hemma
Om du har möjlighet att ladda bilen hemma
sparar du mycket tid och pengar.
Då kan du sätta bilen på laddning på kvällen.
Nästa morgon är batteriet fullt.
Att ordna en ladd-plats hemma
är oftast enkelt om du har
eget garage eller parkering nära huset.
Då kan du sätta en ladd-box på väggen.
En ladd-box eller ladd-stolpe
kostar mellan 5 000 och 12 000 kronor (år 2024).
Därtill behöver du betala
elektriker som installerar den.
Viktigt
Du bör inte ladda en bil
från ett vanligt el-uttag.
Det kan börja brinna.
Ladda bilen på stan
Ibland kommer du behöva ladda bilen
på andra ställen än hemma.
Det finns många ställen att göra det på.
Till exempel utanför affärer
eller i parkeringsgarage.
Olika företag har olika system
för att ta betalt för elen.
Oftast måste du ladda ner en app
och skapa ett konto.
Ibland kan du betala med Swish.
På vissa ställen laddar du
med din egen kabel.
På andra ställen finns en kabel
som du kopplar in i bilen.
Elen är också olika stark
på olika ladd-stationer.
Därför tar det olika lång tid att ladda bilen.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Ladda elbilen hemma
Hur lång tid tar det att ladda?
Hur lång tid det tar att ladda batteriet fullt
beror på hur stark elen är.
Det finns tre olika hastigheter.
- Normal laddning.
Laddningen tar 2 till 8 timmar.
Elen är ungefär 11 kW stark. - Snabb laddning.
Laddningen tar 20 till 60 minuter.
Elen är ungefär 50 kW stark. - Laddning i vanligt el-uttag.
Använd bara om det inte finns andra alternativ.
Laddningen tar flera timmar.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Laddhastigheter och kontakter
Olika sorters miljö-bilar
Det finns många olika typer av bränsle.
De vanligaste är bensin eller diesel.
Det är dåligt för miljön och klimatet.
Men det finns alternativ.
Det blir allt vanligare
med så kallade miljö-bilar.
Det kan vara elektriska bilar eller bilar
som kör på andra typer av bränsle.
Olika typer av bränsle
Många bilar som är gjorda
för bensin eller diesel
funkar också med andra typer
av bränsle.
Gå in på sajten bytbränsle.se (LÄNK)
Där kan du skriva in din bils
registreringsnummer.
Då kan du se vilket bränsle
du kan köra på.
Bio-diesel
Det finns flera typer av bränsle
som liknar diesel
men som är bättre för miljön.
De kallas bio-diesel.
Bilar som är gjorda för diesel
kan ofta köra på bio-diesel också.
Bio-diesel minskar utsläppen av gaser
som förändrar klimatet.
Men det blir fortfarande utsläpp
som skadar luften omkring oss.
Olika typer av bio-diesel:
- HVO
Görs på oljor från växter
eller fetter från djur. - FAME eller RME
Görs oftast på rapsolja.
Biogas
Vissa bilar kan köra på biogas.
Det är en gas som görs av bland annat sopor.
Biogasen innehåller ämnen
som bidrar till att klimatet förändras.
Men den är ändå mindre skadlig
än bensin och diesel.
Biogas säljs per kilogram,
medan bensin och diesel säljs per liter.
Det kan därför verka som att biogasen är dyrare.
Men det stämmer inte alltid.
Du tankar biogas på ungefär samma sätt
som diesel eller bensin.
Men stationerna som har biogas
är inte lika vanliga som bensinstationer.
Etanol
Etanol är gjort av till exempel majs eller potatis.
En bil som kör på etanol
släpper ut gaser som förändrar klimatet.
Men bara hälften så mycket
som en bil som kör på bensin.
När du tankar med etanol
brukar det stå E85.
Det betyder att bränslet
innehåller 85 procent etanol.
Det finns bilar som kan köras
på en blandning av etanol och bensin.
Det kallas ”flexifuel”.
Kolla alltid noggrant
vilket bränsle din bil är godkänd för.
Att tanka med fel bränsle
kan skada bilen allvarligt.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Hållbara drivmedel
-
Lättläst: resor
Det finns flera alternativ till att resa med bil. Du kan spara både pengar, tid och energi.
-
Lättläst: energi från solen
Ventilation handlar om att byta ut luften inomhus.
-
Lättläst: spara el hemma
Vill du spara el i ditt hem? Det är bra både för miljön och för plånboken.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.