Lättläst: bygga nytt

Försöka att göra rätt från början
om du ska bygga ett nytt hus.

Bygg på ett sätt som sparar energi.
Då kan du spara pengar i framtiden
och dessutom leva på ett sätt
som är bra för miljön.

Tänk på skalet

Det är viktigt att bygga noggrant.
Slarva inte med detaljerna.
Särskilt viktigt är skalet, det vill säga
allt ytor som har kontakt med luften utomhus.
Väggar, tak, fönster, dörrar och husgrunden.

Använd mycket isolering när du bygger.
Men se till att ventilationen är bra,
för din egen och husets skull.

Fönster och dörrar läcker mest värme
i moderna hus.
Därför är det viktigt att köpa fönster och dörrar
med ett lågt U-värde.

U-värde är att sätt att mäta
hur bra en yta kan hålla kvar värm.
Ju lägre U-värde, desto bättre.
Värdet ska vara runt 1,0.

Olika typer av hus

Det finns flera olika typer av hus
som använder energi på ett bra sätt.

  • Lågenergihus
    Använder mindre energi
    än de flesta andra hus.
  • Passivhus
    Så bra isolerade hus att det inte behövs
    någon vanlig uppvärmning.
    I stället används värme från människor,
    apparater och solen.
  • Nollenergi-hus
    Ett passivhus som dessutom får all el
    från egna solceller, vindkraft eller solfångare.
    Huset behöver alltså ingen energi utifrån.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Ska du bygga nytt?

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.