Lättläst: bygga om
Ska du renovera eller bygga om?
Passa på att undersöka
vad du kan göra för att spara energi.
Undersök ditt hus
Alla hus är olika.
De är byggda på olika sätt
och av olika material.
De har blivit slitna på olika sätt
och har olika problem.
Undersök därför ditt hus noga.
Då kan du upptäcka dolda problem
som fuktskador.
Kanske hittar du också material
som är dåliga för miljön och hälsan.
Då ska du kalla in en expert
som kan berätta vad du ska göra.
Du kommer att ta bättre beslut
om du vet mycket om ditt hus.
Då är det lättare att veta vad du ska
lägga pengar och tid på.
Viktiga papper
Samla ihop alla papper som finns
om ditt hus. Sätt dem i en pärm.
Eller spara dem digitalt på datorn.
Ett extra viktigt papper är
energideklarationen.
Det beskriver hur huset värms upp
och hur mycket energi som används.
Där kan också finnas förslag på
hur huset kan förbättras.
En kopia av alla energideklarationer
ska finnas på Boverkets hemsida.
Sök och hämta energideklaration på Boverkets hemsida Länk till annan webbplats.
Bygglov
Om du ska göra stora förändringar
på ditt hus behöver du ansöka om bygglov.
Det är kommunen som bestämmer
om du ska få lov att bygga om.
Du kan också behöva ansöka
om tillstånd för att riva en byggnad
eller en del av en byggnad.
Läs mer om Regler, bygglov och tillstånd på Boverkets hemsida Länk till annan webbplats.
Tänk på helheten
När du gör förändringar i ditt hus
kan flera saker påverkas.
Försök att tänka på helheten
och vad som blir bäst i längden.
Det är till exempel viktigt
med bra luft inne i huset
för att hålla sig frisk.
En dålig renovering kan göra luften sämre.
Det är också viktigt att tänka på
när huset är byggt
och av vilket material.
Försök att renovera på ett sätt det.
Tänk också på miljön och klimatet.
Byt inte ut saker i onödan.
Fundera på vilka saker som kan återvinnas.
Kanske någon annan vill ha
de saker du byter ut?
Du kan läsa en längre version av texten här:
Undersök ditt hus
Innehåll på sidan
-
Lättläst: isolera
Isolering gör att huset inte förlorar värme genom väggar, golv, fönster och dörrar. Se därför till att du har rätt isolering.
-
Lättläst: ventilation
Ventilation handlar om att byta ut luften inomhus.
-
Lättläst: kyla
Det finns flera sätt att kyla ner sitt hus. Det bästa är att stoppa värmen innan den kommer in.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.