Lättläst: el-avtal

Hur mycket du betalar för elen
beror på vilket företag du köper elen av
och vilket avtal du har.

På webbsidan elpriskollen.se
kan du jämföra olika företag
mot varandra.

När du ska välja avtal
finns det flera saker att tänka på.
Du kan till exempel välja
att bara köpa miljövänlig el
som kommer från sol, vind eller vatten.

Jämför och hitta ett elavtal som passar dig på elpriskollen.se Länk till annan webbplats.

Fast eller rörligt pris?

Du kan välja om du vill ha
ett fast eller rörligt pris på elen.

Ett rörligt pris förändras.
Ditt pris beror på priset på el i världen.
Det kan bli både billigare och dyrare
än ett fast pris.

Det finns också avtal som blandar
fast och rörligt pris. Det kallas ”mixpris”.
Kanske vill du ha fast pris på vintern
och rörligt pris på sommaren.

El-nätet

Du betalar inte bara för elen du använder.
Du behöver också betala en avgift
till företaget som sköter om el-nätet.

Det är olika företag i olika delar av Sverige.
Men det är bara ett företag på varje plats.
Du kan alltså inte välja.

Avgiften för el-nätet är olika hög
i olika delar av Sverige.
Det är en fast summa
som du betalar varje månad.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Se över ditt elavtal

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.