Lättläst: isolera
Isolering gör att huset inte förlorar värme
genom väggar, golv, fönster och dörrar.
Se därför till att du har rätt isolering.
Håll kvar värmen
Så här kan du hålla kvar värmen
i ditt hus:
- Isolera vinden.
- Byt till bättre fönster och dörrar
- Byt lister vid fönster och dörrar
Energimyndigheten har räknat ut
att 35 procent av värmen i ett hus
försvinner genom fönster och dörrar.
Vinden
Varm luft stiger uppåt.
Att isolera vinden är därför viktigt
för att hålla kvar värme i huset.
Det brukar vara ganska enkelt och billigt
att lägga extra isolering på vinden.
Men det är viktigt att isoleringen görs på rätt sätt.
Annars kan det bli problem med fukt.
Ta hjälp av hantverkare
om du är osäker på hur du ska göra.
Fönster och dörrar
Mycket värme försvinner genom fönster.
Särskilt om fönstren är gamla
och dåligt isolerade.
Renovera eller byt ut gamla fönster.
Sätt lister som tätar
runt alla dörrar och fönster.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Isolering
Innehåll på sidan
-
Lättläst: bygga om
Ska du renovera eller bygga om? Passa på att undersöka vad du kan göra för att spara energi.
-
Lättläst: uppvärmning
Det finns flera olika sätt att värma upp ett hus.
-
Lättläst: ventilation
Ventilation handlar om att byta ut luften inomhus.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.