Lättläst: kyla

Det finns flera sätt
att kyla ner sitt hus.
Det bästa är att stoppa värmen
innan den kommer in.

Skydda fönster

Mycket värme från solen
kommer inte genom fönster.
Många och stora fönster
kan göra att det blir väldigt varmt
på soliga dagar.

Du kan minska värmen genom
växter som skuggar,
solskydd på utsidan av fönstret
och gardiner.

Fläktar

Fläktar gör egentligen inte luften kallar.
Men luften kan kännas svalare
när den rör sig i rummet.
De kan också hjälpa till att byta ut luften
om de står nära ett fönster.

För att det ska hjälpa
behöver luften ute vara kallare än inne.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Kyla

Innehåll på sidan

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.