Lättläst: resor
Det finns flera alternativ
till att resa med bil.
Du kan spara både pengar, tid
och energi.
Byt gärna ut korta resor med bil
mot att gå eller cykla.
Det är det allra bästa för miljön.
El-cykel
En cykel med motor och batteri
är ett bra alternativ till bilen.
Du får hjälp i backarna
och när det blåser.
Du sparar på krafterna och slipper
komma svettig till jobb eller skola.
Du laddar cykelns batteri hemma.
Elen för att ladda ett cykel-batteri
kostar ungefär en krona.
Det är alltså mycket billigare än att köra bil.
Lastcykel
Det finns el-cyklar med lådor
där du kan skjutsa barn
eller tunga saker.
Det är ett bra alternativ till bilen,
till exempel när du behöver handla mycket.
Före köp av el-cykel
Det finns många olika sorter
av el-cyklar.
På en cykel-affär kan du testa
olika modeller.
Ibland har biblioteken också el-cyklar
som du kan låna och testa.
Fundera på hur du ska använda cykeln.
Välj cykel utifrån det.
- Hur ofta kommer du att använda cykeln?
Hur långt kommer du att cykla?
Olika cyklar passar olika behov.
Det kan vara smart att välja en cykel
från ett känt märke.
Då blir det lättare att hitta
ett nytt batteri om du behöver byta.
Se till att cykeln har garanti
i minst två år.
Då får du hjälp gratis om cykeln går sönder
eller fungerar dåligt.
Parkering
Det bästa är om du kan parkera
din el-cykel inomhus.
Då är den skyddad från regn, is och snö.
Det blir också svårare för tjuvar.
El-cyklar är ofta dyra.
Det är risk att någon försöker stjäla cykel
eller batteri.
Försöka att hitta en skyddad plats utomhus
om du inte har möjlighet
att parkera cykeln inomhus.
Det är viktigt att skaffa
ett ordentligt lås.
Skaffa gärna en lång och tjock kedja
så du kan låsa fast cykeln vid något.
Ta gärna med dig batteriet
när du parkerar cykeln.
Då minskar risken för stöld.
Andra sätt att resa
Om du inte har möjlighet att cykla eller gå
finns andra sätt att resa
som är bra för miljön.
Här är några exempel:
Res tillsammans med andra.
Till exempel kollegor, grannar
eller folk från samma idrottsförening.
Gå med i en bilpool.
Då kan du boka bil just när du behöver.
Bilarna är oftast nya
och bra för miljön.
Dela bil med andra.
Till exempel kompisar, grannar eller familj.
Det finns också appar
där du kan hyra vanliga människors bilar
till ett billigt pris.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Alternativ till egen bil
Innehåll på sidan
-
Lättläst: bilar
El-bilar är bättre för miljön än bilar som kör på bensin eller diesel. När du kör en el-bil blir det inga utsläpp av dåliga ämnen.
-
Lättläst: energi från solen
Ventilation handlar om att byta ut luften inomhus.
-
Lättläst: spara el hemma
Vill du spara el i ditt hem? Det är bra både för miljön och för plånboken.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.