Lättläst: spara el hemma
Vill du spara el i ditt hem?
Det är bra både för miljön
och för plånboken.
Du använder mindre energi
och får en billigare el-räkning.
Det finns flera sätt att spara energi.
Börja med att ta reda på
vad som drar mest el i ditt hem.
Det kan du till exempel göra
genom att logga in
på ditt el-bolags hemsida.
Där kan ofta se när på dygnet
du använder mest el.
Fundera sedan på vad som händer
i ditt hem vid den tiden.
Vilka apparater är i gång?
Kan du använda de apparaterna mindre?
Hus eller lägenhet
Hur mycket el du använder
beror på hur du bor.
Om du bor i en lägenhet
betalar du oftast bara för hushållsel.
Det är lampor, spis, kylskåp
och andra apparater i hemmet.
Om du bor i hus går mycket el
till att värma huset
och att värma vatten.
Ungefär hälften av elen i ett hus
brukar gå till uppvärmning.
En fjärdedel går till varmvatten
och en fjärdedel är hushållsel.
Spara el hemma
Här är några snabba tips
för att använda mindre el
i ett vanligt hem.
Värme
Om du bor i hus brukar
en stor del av elen gå till
att värma upp huset.
För att spara el kan du testa
att sänka värmen.
Det kan också isolera huset på olika sätt.
Då försvinner inte lika mycket värm
genom väggar, tak, fönster och dörrar.
Varmvatten
Här kan de flesta spara in.
Ta kortare duschar.
Diska inte med rinnande vatten.
Använd helst diskmaskin.
Starta tvätt- och diskmaskin
först när de är fulla.
Använd miljövänliga program
med lägre temperaturer.
Att tvätta på 60 grader
drar dubbelt så mycket elektricitet
som att tvätta på 40 grader.
Apparater i hemmet
Apparater som skapar värme eller kyla
är de som drar mest el.
Det handlar om kyl, frys, spis,
tvättmaskin och torktumlare.
Se till att ha rätt temperatur
i kylen och frysen.
Det ska vara +4 grader i kylskåpet
och -18 grader i frysen.
Låt tvätten hänga på tork
i stället för att använda torktumlare.
Lampor
Det finns flera saker du kan göra
för att spara el
när det gäller lampor.
Det första är att släppa in solens ljus.
Då behöver du inte ha lampan tänd dagtid.
Att måla väggar, tak och golv i ljusa färger
kan också göra hemmet ljusare.
Välj lampor som drar lite el.
Det finns många att välja bland.
De flesta är i dag LED-lampor.
De drar 90 procent mindre el
än de gamla glödlamporna.
Lamporna är märkta från A till G.
Lampor märkta med A är bäst.
De drar minst el.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Tips som sparar el
Innehåll på sidan
-
Lättläst: el-avtal
Hur mycket du betalar för elen beror på vilket företag du köper elen av och vilket avtal du har.
-
Lättläst: uppvärmning
Det finns flera olika sätt att värma upp ett hus.
-
Lättläst: isolera
Isolering gör att huset inte förlorar värme genom väggar, golv, fönster och dörrar. Se därför till att du har rätt isolering.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.