Lättläst: uppvärmning
Det finns flera olika sätt
att värma upp ett hus.
Här är de vanligaste:
Vattenburen värme
Huset har element
som fylls med varmt vatten.
Det vanligaste och bästa sättet
att värma upp ett hus.
Luftburen värme
Luft värms upp och pumpas ut.
Funkar bra i ett rum, men svårt i ett helt hus.
Direktverkande el
Element blir varma av el.
Enkelt att installera, men dyrt i längden.
Vedpanna
Kan värma både hus och vatten.
Priset beror på om du måste köpa ved
eller om du har egen ved.
Du kan läsa en längre version av texten här:
Olika distributionssystem
Innehåll på sidan
-
Lättläst: spara el hemma
Vill du spara el i ditt hem? Det är bra både för miljön och för plånboken.
-
Lättläst: isolera
Isolering gör att huset inte förlorar värme genom väggar, golv, fönster och dörrar. Se därför till att du har rätt isolering.
-
Lättläst: ventilation
Ventilation handlar om att byta ut luften inomhus.
Vill du ha kostnadsfri rådgivning?
Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.