Lättläst: ventilation

Ventilation handlar om
att byta ut luften inomhus.

Ren luft kommer in,
och den använda luften åker ut.

Det mår både vi människor
och våra hus bra av.

Visste du att:

  • Folk i Sverige är inomhus
    90 procent av tiden.
  • Varje person andas in och ut
    25 000 liter luft varje dygn.
  • Saker som möbler, smink och telefoner
    sprider ämnen i luften
    som behöver ventileras bort.

Olika typer av ventilation

Hus som är byggda före 1970
har oftast självdrag.
Luften kommer in och ut
genom ventiler.

Nyare hus har fläktar som trycker in
och suger ut luften.
Det är effektivare och ger bättre luft inne.

De husen kan ha en värmeväxlare.
Den tar till vara på värmen i luften
som ska vädras ut.
Det är ett sätt att spara energi.

Kontrollera ventilationen

Kontrollera ventilationen regelbundet.
Det är viktigt att alla ventiler, filter
och fläktar är rena
och rätt inställda.

Det hjälper er att få bättre luft
och sparar el och pengar.

Styr ventilationen

Det behövs olika mycket ventilation
vid olika tider på dygnet.
Därför är det bra om ni kan styra
ventilationen.

Ni kan till exempel ställa in
en svagare ventilation
de timmar när ni inte är hemma.

Du kan läsa en längre version av texten här:
Ventilation

Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Här finns kontaktuppgifter till din kommunala energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.