Tjänstefordon

El, biogas eller HVO? Det finns mycket att väga in när du vill ställa om till fossiloberoende tjänstefordon för företaget.

Närbild på ratt och instrumentpanel på en elbil.

Börja med att kartlägga företagets behov och förutsättningar. Gasfordon kan till exempel vara ett bra val om närmaste tankstation ligger runt hörnet, men betydligt sämre om den ligger miltals bort.

Alla bilar behöver inte heller vara av samma typ. Företaget kan mycket väl ha en blandning av exempelvis el- och gasbilar, laddhybrider och HVO-fordon, som fyller olika behov. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja.

Att jämföra olika laddbara tjänstefordon

Inför val av elbil, fundera över vilka behov ditt företag egentligen har. Ett större batteri leder också till högre kostnader, större miljöpåverkan och högre tjänstevikt. En tumregel är att välja en bil som klarar de flesta av resorna och transporterna ni behöver. För de mer sällsynta behoven kan det vara bättre att hyra en bil.

Räckvidden påverkas inte bara av batteriets storlek, utan också av saker som vikt, höjd, däck och takräcke.

Laddhastigheten påverkas inte bara av laddpunkten, utan också av vad bilen rent tekniskt kan ta emot. Kontrollera hur kraftfull ombordladdaren är på den tilltänkta bilen. Ibland kan en kraftfullare laddare finnas som tillval.

En utmaning är elbilarnas högre vikt, vilket innebär att lastvikten blir lägre. Detta påverkar framför allt lätta transportbilar. Där är batteriernas storlek ofta mindre, för att bilarna ska kunna köras med last på vanligt B-körkort.

Ett bra alternativ är en biogasbil. Gastankarna väger inte så mycket, räckvidden är ofta minst lika lång som för en elbil och tankningen tar bara några minuter.

Ekonomi

Tidigare tittade många framför allt på bilens inköpspris, och för tjänstebilar även på prisbasbelopp. Men vill du göra meningsfulla jämförelser mellan elbilar, gasbilar och fossilbilar behöver du titta på totalkostnaden, TCO.

Den tar hänsyn till bilens faktiska kostnad per mil eller månad, och inte bara till inköpspriset. Totalkostnaden kan därför vara lägre för en elbil än för motsvarande bensin- och dieselbilar, även om inköpspriset fortfarande ofta är högre.

I en totalkostnadskalkyl bör följande poster ingå:

  • bilens inköpspris
  • fordonsskatt, bonus eller malus
  • räntekostnad
  • restvärde/värdeminskning
  • drivmedelskostnad och mängd
  • servicekostnad (ofta lägre för elbilar)
  • byte av sommar- och vinterdäck (beroende på körsträcka).
Hjälpte informationen på sidan dig?

Vill du ha kostnadsfri rådgivning?

Välj kommun i listan för kontaktuppgifter till din energi- och klimatrådgivare. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.